Du er her: Forside Raynaud Bekæmp raynaud uden medicin

Bekæmp raynaud uden medicin

Raynaud's SyndromeDenne artikel beskæftiger sig med forskellige muligheder for at holde et raynaud anfald fra livet – uden brug af medicin. Da det er meget individuelt hvor meget / hvor lidt man er berørt, er dette ikke endegyldige løsninger, men gode ideer og afprøvede ideer til hvad man kan gøre nu når temperaturen nærmer sig et raynaud anfald.

 

Raynaud anfald forebygges hovedsageligt ved at undgå kulde, temperatur ændringer og stress.

Ved kulde vil kroppen omdirigere blodet til organer som hjerte og hjerne. Der bliver da lidt mindre blod til at varme ydre kropsdele som fingre og tæer. 
Det er vigtigt at holde kroppen varm – gerne i kategorien ”overophedet”, for så regulerer kroppen automatisk ved at lede varmen ud i fingre og tæer. Viden om, hvordan man holder på kropstemperaturen er nyttig. Klæd dig godt på, før du bliver kold. Lag-på-lag af løst tøj varmer bedre end ét enkelt tykt lag.
Tøj af uld/bomuld/silke holder bedre på varmen end syntetisk. Uld har egenskaber, som gør at man holder på kropsvarmen selv, om man er våd og fugtig.
Angorauld er varmere end almindelig uld, men det er mindre slidstærkt.’ Bomuld føles kold, når det bliver vådt. Når man er våd, bruger kroppen mere energi på at blive tør. Blodcirkulationen til hænder og fødder bliver dårligere.

Vær opmærksom på, at vind og træk fører også til afkøling af kroppen.
  
Udendørs

  • Planlæg nøje aktiviteter i koldt vejr og forebyg afkøling af hænder og fødder.
  • Opbevar tøj og sko på et varmt sted. Brug føntørrer til at varme tøjet op inden du går ud. Læg vanterne på radiatoren, så er de varmet op inden du går ud. Tag tøj og sko på i god tid før du skal ud, så du er godt gennemvarm.
  • Hovedet afleder 20 %  af kropsvarmen – undgå at varmen slipper væk ved at bruge hue.
  • Luffer er bedre end handsker, da fingrene hjælper hinanden med at holde på varmen. Brug to lag luffer uld inderst og luffer med vindstop yderst.
  • Puls/håndledsvarmere af uld som slutter let om håndledet er gode i forbindelse med luffer.
  • Brug handsker i sommerhalvåret. Vær opmærksom på at handskerne ikke må sidde for stramt, da det kan hindre blodcirkulationen. Undgå pres og stillinger som forårsager dårlig cirkulation i fingrene, som f.eks. når man bærer tunge indkøbsposer. Brug rygsæk eller indkøbsvogn.
  • Brug fodtøj som har plads til ekstra såler og sokker. Der kan i skobutikker købes flere former for uldsåler. Du kan også bruge et tykt lag udklippet avispapir.
  • Træk vejret gennem næsen når du er ude i kulden.


Indendørs

  • Et uldtæppe under lagenet luner i sengen.
  • Tag et varmt bad ved sengetid, og brug en badekåbe efter badet for at holde på varmen.
  • Brug natsokker af uld eller angorauld.
  • Brug uldundertøj hvis huden er ømfindtlig, kan der bruges silkeundertøj. Dette er noget dyrere og skal ofte håndvaskes.
  • Brug tynde uldne handsker og eventuelt puls/håndledsvarmere af uld eller fleece de er gode, når der arbejdes ved Pc’en.
  • Brug handsker eller grillhandsker når du skal røre ved kolde produkter.
  • Rum med air condition kan føles kolde, for eksempel biografer, teatre og fly, her kan det være en god idé at bruge handsker og have en ekstra trøje med.
  • Brug altid handsker når du går på indkøb i butikker med air condition og frost varer.


Varmeudstyr – hjælpemidler.
Der findes en del forskelligt udstyr, som kan tilføre kroppen ekstra varme. De fleste typer varmeudstyr må man selv betale. Der kan dog efter visse regler ydes tilskud til anskaffelse af nogle af de dyre elektrisk opvarmede hjælpemidler. Forhør i din kommune om mulighederne for tilskud.

  • Elektrisk varmelagen til opvarmning af sengen. Tænd for lagenet 15 minutter før du går i seng eller brug varmedunk, der også lægges i sengen, før du går i seng
  • Små kemiske varmepakninger til hænder kan varme i ca. 40 minutter og kan bruges til korte ture. Varmepakningen kan genbruges, den koges i vand og kan bruges mange gange.
  • Varmeposer med indehold af aktivt kul er en god hjælp, de kan kommes i handsker, lommer, støvler og meget andet. De varmer rigtig godt, men er dyre i brug, da ikke kan genbruges.  Poserne har mange salgsnavne blandt andet Grabber Warmers, Heat packs, Handwärmer, m.m.
  • El-opvarmet tøj her findes et stort udvalg, handsker, luffer, strømper, såler, veste, jakker, underbukser, det opvarmes ved hjælp af batterier, der kan genoplades.
  • Varmelegemer til at bygge ind i tøj, soveposer eller andet kan også købes.
  • Bil varmer og elektrisk opvarmet bilsæde er god i den kolde tid.

Tips og råd til at forebygge Raynaud

  • Ved store måltider vil meget af blodstrømmen gå til fordøjelsesprocessen, hvilket giver dårligere blodcirkulation til fingre og tæer.
  • Spis små og regelmæssige måltider så kroppen kan holde en jævn varmeproduktion.
  • Undgå at ryge  - rygning reducerer kropstemperaturen.
  • Bevægelse, brug af muskler og regelmæssig motion bedrer blod cirkulationen.
  • Tips til øvelse man kan gøre nå man er kold: løft skuldrene op og ned i rask tempo, til du føler varme.
  • På rejser kan en føntører bruges til at varme fingre og tæer.
  • Ved anfald, varm fingrene mod halsen eller i armhulen.


Tip til hvor du kan købe varmt tilbehør

  • Tynde uldne handsker og sokker/strømper med sølvtråde kan købes på vores hjemmeside, se butikken.
  • Butikker der handler med udstyr til; jagt og fiskeri, ridning, golf, se også  www.spejdersport.dk 
  • Det danske firma NordicHeat har specialiseret sig i batteriopvarmet tøj, www.nordicheat.dk.   
  • Firmaet Seeland har et katalog www.seeland.dk  ,her er mange former for varmt tøj, som kan købes i butikker med Jagt og fiskeri tilbehør, på side 165 er der vist produkter med varmeposer.
  • Varmeposer engangs www.warmers.com  eller www.heatpacksuk.co.uk 


Prøv eventuelt på Internettet at finde firmaer der handler med El opvarmet tøj, specielt til dem der kører på motrocykel og står på ski.

HOTLINE


Hvad enten du er nydiagnosticeret eller er stødt på nye udfordringer, så kan det nogle gange være godt at have én at tale med.  
Læs mere



 

 

NYHEDSBREV


Tilmeld dig nyhedsbrev her.

 

Ønsker du ikke flere nyhedsbreve? Klik her.  

 

 

 

Følg også med på Facebook
FØLG OS PÅ FACEBOOK

 

 

 

FESCA Dansk Sklerodermi og Raynaud forening er medlem af FESCA, the Federation for European Scleroderma Associations. Læs mere